سلداسلدا، تا این لحظه: 12 سال و 6 ماه و 14 روز سن داره

سلدا

بدون عنوان

1390/4/30 14:12
نویسنده : سارا
799 بازدید
اشتراک گذاری

تغذيه تکميلي

- چرا شروع تغذيه تکميلي بعد از شش ماهگي مهم است ؟

شير مادر تا پايان 6 ماهگي به تنهايي وبدون اضافه کردن هر نوع غذاي کمکي براي رشد طبيعي شير خوار کافي است . البته از 15 روزگي بايد به کودک قطره مولتي ويتامين يا A+D نيز داد.

بعد از 6 ماهگي نياز هاي غذايي شيرخوار به تنهايي با شير برآورده نمي شود و لازم است علاوه بر شير مادر ،تغذيه کودک با غذاهاي نيمه جامد نيز شروع شود. علاوه بر تامين انرژي ، تغذيه تکميلي ، دوران بسيار حساسي براي ايجاد عادات صحيح غذايي و استفاده از غذاي سفره خانواده است . بهترين سن شروع غذاي کمکي بعد از پايان ماه ششم زندگي است .

- اگر غذاي کمکي را زود شروع کنيم چه مشکلاتي پيش خواهد آمد ؟ 

اصولا"شروع غذاي کمکي قبل از پايان 6 ماهگي به دليل آماده نبودن دستگاه گوارش شيرخوار براي پذيرش غذاهاي ديگر غير از شير اقدام نا درستي است ،چون دستگاه گوارش کودک هنوز تکامل نيافته است وبا کوچکترين آلودگي به علت عدم رعايت بهداشت امکان ابتلاء به عفونتها از جمله اسهال ، افزايش مي يابد وباعث کاهش يا توقف رشد شير خوار مي شود . از طرف ديگر شروع زود رس تغذيه تکميلي سبب کاهش مدت زمان مکيدن پستان مادر توسط کودک ودر نتيجه کاهش شير مادر مي شود ، بعلاوه ممکن است غذاي کمکي در مقايسه با شير مادر انرژي و مواد مغذي کمتري به کودک برساند که موجب اختلال رشد کودک و نهايتا"سوء تغذيه او مي شود . همچنين زود شروع کردن تغذيه تکميلي احتمال بروز حساسيت را در کودک افزايش مي دهد .

- اگرغذاي کمکي دير شروع شود چه مشکلاتي پيش مي آيد ؟

بعد از سن 6 ماهگي نياز غذايي کودک تنها با خوردن شيرمادر تامين نمي شود وبا يد علاوه بر شير مادر به کودک غذاي کمکي داده شود در غير اين صورت رشد کودک کند يا حتي متوقف شده و منجر به سوء تغذيه او مي شود . البته اين بدان معني نيست که بايد دفعات شيردهي را کم کرد بلکه بايد مادر را ترغيب کرد که هر زمان که کودک تمايل داشت شير خود را به او بدهد وبر اساس سن کودک چندنوبت نيز غذاي کمکي بعد از شير مادر به او بدهد . اگر غذاي کمکي دير شروع شود کودک تمايل خود را به خوردن غذاهاي ديگر وامتحان کردن مزه و طعم هاي جديد از دست مي دهد . همچنين تکامل عمل جويدن به تعويق مي افتد وکودک غذاي ديگري جزء شير مادر ويا مايعات را نمي خورد که اين خود منجر به کم غذايي ، اختلال رشد وسوء تغذيه مي شود .

- مناسب ترين غذاها براي تغذيه تکميلي چيست ؟

غذايي که براي کودک به عنوان غذاي کمکي انتخاب مي شود بايد خصوصيات زير را دارا باشد :

1-  نرم وسهل الهضم باشد .

2-  مواد اوليه آن در دسترس باشد .

3-  قيمت آن ارزان ومناسب عادات غذايي خانواده باشد .

4- مقوي ومغذي باشد

5-  تازه، پاکيزه وبهداشتي باشد

6-  کاملا" پخته وبعد از خنک شدن مصرف شود .

- اصولي که در تغذيه تکميلي بايد رعايت شود

 1- مواد غذايي بايد از نظر مقدار ونوع بتدريج به غذاي شير خوار اضافه شود .
 

2- ابتدا از يک نوع غذاي ساده شروع وبتدريج به مخلوطي از چند نوع غذا تغيير داد .
 

3- از مقدار کم شروع وبه تدريج بر مقدار آن افزوده شود .
 

4- بين اضافه کردن مواد غذايي مختلف حدود 7- 5  روز فاصله لازم است . زيرا شيرخوار بايد به يک نوع غذا عادت کند و بعد غذاي جديد اضافه شود . اضافه کردن يک به يک مواد سبب   مي شود اگر ناسازگاري به يک ماده غذايي داشته باشد شناخته شود همچنين دستگاه گوارش کودک فرصت پيدا مي کند تا به غذا عادت کند .
 

5- ابتدا بايد غذا رقيق باشد مثلا" غلظت آن کمي بيشتر از شير مادر باشد سپس به تدريج بر غلظت آن افزوده شود . سفت کردن تدريجي غذا سبب ياد گرفتن عمل جويدن مي شود .
 

6-  اگر در شروع غذاي تکميلي شير خوار به غذاي خاصي بي ميل بود در خوردن آن نبا يد  پا فشاري کرد مي توان يک تا دو هفته آن غذا را حذف وسپس دوباره به او داد .

- نحوه شروع وادامه غذاي کمکي :

غذاهاي کمکي در پايان 6 ماهگي ( 180 روزگي ) شروع مي شود ، همزمان با شروع غذاي کمکي تغذيه با شير مادر بايد همچنان مکرر وبر حسب ميل وتقاضاي شير خوار ادامه داشته وحتي دفعات تغذيه با شير مادر افزايش مي يابد .

 

 

                                  mahan_online               mahan_online

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سلدا می باشد