سلداسلدا، تا این لحظه: 12 سال و 6 ماه و 28 روز سن داره

سلدا

آگاهی لازم در مورد نوزاد تازه متولد شده

1390/4/30 14:14
نویسنده : سارا
5,115 بازدید
اشتراک گذاری

               آگاهی لازم در  مورد نوزاد تازه متولد شده

 

                         در ادامه مطلب بخوانیدزیبا

آگاهي هاي ضروري در مورد نوزادان تازه متولد شده

با تولد نوزاد جديد و به منظور حفظ سلامت وي بهتر است والدين گرامي به نكات زير توجه نمايند:

● شيرمادر بهترين غذا براي فرزند شماست، عامل اساسي ترشح و افزايش شيرمادر، مكيدن نوزاد بدون رعايت ساعت و مقررات خاص است. هر زماني كه نوزاد تقاضا كرد بايد به او شير داد. در صورتيكه بيش از 3 ساعت تقاضاي شير نكرد لازم است مادر به نوزاد شير بدهد . از دادن هر نوع آشاميدني از قبيل آب قند، حتي آب به شيرخوار خودداري نمائيد و اولين تغذيه نوزاد را در نيم ساعت اول تولد شروع كنيد.

● سزارين مانعي براي تغذيه با شيرمادر نيست . مادراني كه سزارين شده‌اند مي توانند نوزاد را با شير خود تغذيه نمايند.

● اطرافيان مادر بخصوص همسر در برقراري محيطي آرام و پرمحبت و دور از استرس براي مادر و نوزاد نقش بسزايي دارند تا هم مادر قادر به شيردهي و استراحت كافي باشد و هم نوزاد از بدنيا آمدن لذت ببرد.

● بجز در موارد بسيار نادر، مصرف داروها مانعي براي تغذيه با شيرمادر نيست (اگر دارويي مصرف مي‏كنيد در مورد ادامه آن در زمان شيردهي با پزشك نوزاد خود مشورت كنيد)

● در آغوش گرفتن نوزاد ، تماس پوست به پوست مادر و نوزاد ، نگاه كردن به نوزاد در اولين لحظات پس از تولد در برقراري رابطه عاطفي بين مادر و نوزاد و تداوم شيردهي نقش بسيار مهمي دارد.

● قبل از شيردادن دستها را با صابون شسته و پستانها را فقط روزي يكبار با آب تميز سالم بشوييد.

« در روزهاي اول تولد كه ميزان شير كم است احتياج نوزاد نيز كم مي‌باشد و نيازهاي تغذيه اي او تامين مي گردد. با مكيدن نوزاد ترشح شير برقرار و مقدار آن افزايش خواهد يافت. اكثر شيرخواران كه بطور انحصاري با شيرمادر تغذيه مي‏شوند به 8 تا 12 بار تغذيه در شب و روز نياز دارند تا شير كافي دريافت كنند. شب‌ها حداقل 2 بار به نوزاد خود شير بدهيد.

● هنگام شيردادن توجه نماييد كه نوك پستان و هاله اطراف آن در دهان نوزاد قرار گيرد بعبارت ديگر هنگام مكيدن ، چانه نوزاد بايد با پستان تماس داشته باشد و دهان كاملاً باز باشد. مادر و نوزاد در طول تغذيه بايد در وضعيت كاملاً راحت باشند.

● اولين مدفوع نوزاد تيره و قيري شكل است و ممكن است 2 تا 3 روز ادامه داشته باشد بعد از آن شيرخوار ممكن است به تعداد دفعات تغذيه مدفوع شل دفع نمايد اين كيفيت طبيعي است و اسهال تلقي نمي گردد و از نظر ادرار حداقل 6 كهنه در 24 ساعت خيس مي كند كه نشاندهنده كفايت شير مادر است.

● از دادن پستانك (گول زنك) و تغذيه با بطري جداً خودداري نماييد. بدليل اينكه علاوه بر اينكه هيچ منفعتي براي نوزاد ندارد ضررهاي زيادي نيز دارند.

● از دو هفتگي تا يك سالگي روزانه 25 قطره مولتي ويتامين يا 20 قطره ويتامين A+D به شيرخوار بدهيد.

● از دادن داروهاي خانگي به نوزاد خودداري نماييد.

● براي رفع گرفتگي بيني نوزاد از قطره كلرورسديم يا سرم فيزيولوژي استفاده نماييد. همچنين مي‌توانيد روزانه يكي دو بار صورت او را با آب ولرم بشوييد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سلدا می باشد